پورتال فروشگاهی سپیدار

تبلیغات

پاداش عضویت در سیستم درآمد فروتلی بازار بزرک محصولات در فروتل

كركوند، شهرى براى تمام فصول

(كركوند، شهرى براى تمام فصول)،نام مقاله ای در روزنامۀ ایران مورخ 1386که نویسنده آقای حمیدرضا صفایی در طی سفر به این شهر نگاشته است.
كركوند، شهرى براى تمام فصول
در طول تاريخ همواره شهر ها به علل مختلف دستخوش تغييرات شده اند و در اين مسير يا توسعه يافته اند يا اضمحلال پذيرفته اند .
با تحول ، توسعه و دگرگونى است كه سنگ بناى تاريخ يك شهر محك مى خورد و در اين دگرديسى آنچه از گذشته باقى مى ماند و رنگ قدمت مى پذيرد ، تاريخ يا آثار تاريخى آن شهر را پديد مى آورند .
شهر كركوند، همنشين ديرباز زاينده رود اين روزها دگرگونى را دوباره تجربه مى كند. اين شهر كه روزگارى در زمينه كشاورزى سرآمد بود، اكنون توسعه صنعتى را تجربه مى كند و كشاورزى را وا مى نهد.
كركوند از عصر صفوى تاكنون دستخوش تغييرات بسيارى شده است. اما همسايگى با صنايع بزرگ كشور نظير ذوب آهن، مجتمع فولاد مباركه، صنايع نظامى و كارخانجات متعدد و از سوى ديگر مهاجرپذيرى و اسكان نيروى كار در اين خطه، سرعت تغييرات را در اين شهر بالا برده است. چندى پيش كه پس از سال ها براى شركت در مراسم يادبود يكى از بزرگان نام آشناى اين شهر به اين مكان سفر كرده بودم، كركوند در حال پوست انداختن بود.
جوانان، شهر را فتح كرده بودند و خانه هاى آشنا و بام هاى كاهگلى جاى خود را به آجر و آهن مى سپردند.
نسل جوان بى هيج درنگى بناى زندگى خود را روى ويرانه بناهاى كهن استوار مى كرد. با خود انديشيدم آيا در آينده چيزى باقى خواهد ماند تا قدمت آن، شهر را به گذشته پيوند بزند. چرا كه گفته اند: «قوم بى تاريخ، قوم گمشده ايست كه حتى اگر مرزهاى فرهنگ و صنعت امروز را هم در نورديده باشد در جست وجوى ريسمان هايى در دل تاريخ است تا به آن چنگ بزند و احساس هويت كند. از همين روست كه سرزمين هاى نه چندان كهن كه در اطراف ما فراوان يافت مى شوند به هر اسبابى متوسل مى شوند تا پيشينه اى بسازند براى افتخار.»
* پيشينه شهر
در مقدمه كتاب كركوند كه از سوى شهردارى اين شهر منتشر شده درباره تاريخ و جامعه شناسى تاريخى اين خطه به نقل از دكتر على محمدى آسيابادى آورده شده است كه اين منطقه به احتمال قوى در دوره مغول و به دنبال اصلاحات غازان خان و مقارن با مهاجرت عشاير و ايلات به نقاط مركزى ايران شكل گرفته و شهر كركوند از طريق اسكان كوچ نشينان پديد آمده است.
عده اى ساختار دستورى كلمه كركه+ وند كه داراى پسوند اتصاف قبيله اى و عشيره اى است را مبين اين احتمال مى دانند.
آنچه مسلم است بسيارى از خانواده هاى قديمى شهر خود را قشقايى و از طايفه صفى خانى و از نوادگان صفى خان مى نامند.
در نامگذارى اين شهر نيز برخى آن را برگرفته از كلمه كركت قشقايى به معنى شانه آهنى مخصوص قاليبافى (دفتين) و عده اى نيز برگرفته از كلمه (كرك يا كركه) به معنى زنگوله هاى بزرگ كاروان و برخى ديگر نيز به معناى صاحبان مرغ و ماكيان مى دانند.
كم شمار شدن طايفه صفى خانى در ايل قشقايى در سده هاى اخير و تبديل شدن آن از طايفه به تيره در اثر اسكان يافتن، پيشينه قاليبافى و بافندگى با دارهاى افقى و زمينى در دهه هاى گذشته همچون قشقاييان، استفاده از آرخالق (نوعى پوشش قشقايى) به عنوان لباس براى مردان در نسل قديم شهر و از همه مهم تر وجود سنگ قبر صفى خان احتمال اسكان قشقاييان طايفه صفى خانى در اين نقطه را پررنگ تر مى كند كه خود گزارش جداگانه اى را مى طلبد.
روايتى نيز از پيران شهر نقل مى شود كه نام اين شهر در گذشته كركه بند بوده است به اين معنا كه كاروان داران براى عبور از مناطق پرخطر و مقابله با راهزنان در اين منطقه اتراق مى كرده اند تا ضمن بستن زنگوله هاى بزرگ شتران (كركه) با پارچه، تحت حمايت مردان شجاع و دلاوران اين ايل قرار بگيرند. از آن رو اين منطقه را كركه بند و نهايتاً كركه وند ناميده اند.
* آثار از دست رفته
هرچند بسيارى از آثار تاريخى كركوند براثر بى توجهى از دست رفته است. اما از شواهد و قرائن برمى آيد كه اين شهر در اوايل دوره صفويه مركزيت و اهميت داشته است. چندان كه در طومار شيخ بهايى به همين نام امروزين از آن ياد شده است.
تا چندى پيش در ضلع غربى اين شهر آثار باغى وجود داشت كه به آن باغ نواب مى گفتند و در قباله هاى قديمى املاك از آن نام برده مى شد.
اسناد و قراين تاريخى حاكى از تعلق باغ نواب به يكى از رجال برجسته خاندان صفوى يعنى ميرزا رضى نوه شاه عباس اول است كه وى در زمان شاه عباس دوم به دليل تصرف در موقوفات به دستور شاه كور شده و اموالش نيز توقيف شد.
در سمت غرب باغ نواب نيز يك قبرستان قديمى وجود داشت كه به قبرستان صفوى ها موسوم بود و تا چند سال قبل هنوز سنگ مزارهاى آن كه تاريخ اوايل دوره صفويه را برخود داشت، در آن محل موجود بود.
* هويت فرهنگى
معمارى نشانه هويت يك ملت است. آيا توسعه صنعتى معمارى اين شهر را از بين خواهد برد
على رجب بهرامى، يكى از جوانان اين شهر اكنون در شركت پلى اكريل مشغول به كار است معتقد است كه حفظ دستاوردهاى تاريخى وظيفه جوانان است.
با او همراه مى شوم او در حالى كه دهانه اسبش را محكم در دست دارد به يك پژوپرشياى نقره اى تكيه مى دهد و مى گويد: قبول دارم كه همه چيز در حال عوض شدن است، در سراسر اين شهر شايد ۲۰ رأس اسب هم ديگر وجود نداشته باشد. دير يا زود آسفالت هاى شهر به تسخير ماشين ها در خواهد آمد چرا كه اسب ها و ماشين ها همنشين هاى خوبى نيستند. او مى گويد: تحول را نمى شود ناديده گرفت اما اين دليل نمى شود كه تاريخ را به فراموشى بسپريم.
همانطور كه نوع زندگى من و لباس پوشيدنم با نسل قديم متفاوت شده است، نسل جديد هم زندگى را به نوع ديگرى تجربه مى كنند، اما هيچ دليلى ندارد كه مثلاً معمارى و خانه سازى ما تحت تأثير قرار بگيرد. البته اين وظيفه جوان هاست كه از فرهنگ و اهميت آن با خبر شوند. در گذشته افرادى نظير «حسن كل عبدالله حسين» يا «حاج على خان» در قيد حيات بودند كه اطلاعات خوبى درباره گذشته و تاريخ كركوند داشتند. هنوز هم نظير آنها افراد مسنى در شهر وجود دارند كه بايد از تجارب و دانسته هاى آنان استفاده كرد.
هم اكنون در خيلى ازكشورهاى پيشرفته اروپايى نظير انگليس، فرانسه و ايتاليا مردم در خانه ها و محلاتى زندگى مى كنند كه قدمت چند صد ساله دارد، ولى آنها با تغيير شيوه هاى زندگى، معمارى خود را تغيير نداده اند.
سيد مهدى جوزى، يكى از ميهمانان اين شهر كه ساكن تهران است در اين باره مى گويد: من معمولاً هر سال يا ۲ سال يكبار براى ديدن اقوام به اين شهر مى آيم. تغييرات زيادى در شهر صورت پذيرفته كه باور كردنى نيست اما به نظرم ساخت و سازهايى كه جديداً انجام مى شود به نوعى با هويت اين شهر جور نيست؛ يعنى ساختمان هايى است كه مثلاً در تهران ساخته مى شود و همه با آن معمارى مشكل دارند. چه كسى گفته است كه خانه همه شهرها بايد شبيه خانه هاى تهران باشد. اگر قرار بود كه مثلاً معمارى خانه هاى كاشان، يزد و ابيانه شبيه به تهران باشد ديدن اين شهرها كه ديگر لطفى نداشت.
* حفظ آثار تاريخى
بهروز اسماعيلى رئيس شوراى شهر كركوند پيرامون توسعه شهر مى گويد: باتوجه به شرايط اين شهر و دگرگون شدن سريع آن و جابه جايى كشاورزى و صنعت در منطقه از مهم ترين سياست هاى شوراى شهر و شهردارى اين است كه با نهادينه كردن توسعه پايدار طورى برنامه ريزى شود كه ضمن حفظ بافت تاريخى و آثار تاريخى موجود، توسعه شهرى نيز جدى گرفته شود.
براين اساس طبعاً املاكى در طرح هاى عمرانى قرار مى گيرد كه در حال حاضر و در آستانه نوروز طرح تعريض، توسعه، آسفالت، روشنايى و فضاى سبز خيابان اصلى شهر پايان پذيرفته است.
وى با اشاره به دسترسى هاى مناسب اين شهر گفت: عبور آزادراه كنارگذر غرب از ميان شهر كركوند كه شاهراه ارتباطى چندين استان بزرگ كشور است و همچنين نزديكى به شهرستان هاى زرين شهر و مباركه از امتيازات اين شهر محسوب مى شود كه در صورت استفاده از پتانسيل هاى گردشگرى، كركوند مى تواند شرايط ويژه اى داشته باشد.
بهروز اسماعيلى همچنين از مصوبه سفر استانى هيأت دولت به استان اصفهان و اختصاص ۱۰ ميليارد ريال براى طراحى خطوط بين شهرى مترو براى سه شهر جديد استان خبر داد و افزود: براساس اعلام ناصر آرمان پناه مجرى طرح ساخت خطوط متروى بين شهرى، قرارداد طراحى فازهاى اول و دوم اين خطوط در چهار قطعه مستقل با مشاوران منعقد شده كه طراحى همه خطوط تا پايان تيرماه آينده به اتمام مى رسد.
وى گفت: يكى از اين خطوط كه خط ولايت نامگذارى شده از زرين شهر آغاز و با عبور از چمگردان، ورنامخواست، كركوند، فولاد مباركه به شهر مجلسى مى رسد كه در صورت تخصيص بودجه به علت آسان تر بودن ساخت خطوط بين شهرى نسبت به متروى داخل شهرى به خاطر حفر تونل اين خطوط حداكثر تا ۳ سال ديگر به بهره بردارى مى رسد.
مهندس جواد سلطانى شهردار كركوند نيز ضمن تشكر از اهتمام شهرداران قبلى در عمران اين شهر، از اقدامات شهردارى در حفظ آثار تاريخى و فرهنگ سازى در اين زمينه خبر داد و گفت: باتوجه به اهميت امامزاده حليمه خاتون در اين شهر و حضور علاقه مندان ايشان از مناطق همجوار و وجود پتانسيل زيارتى و گردشگرى و همچنين نزديك بودن حسينيه ۴۰۰ ساله شهر به اين مكان، شهردارى با تملك و آزادسازى زمين هاى اطراف اين دو مكان اقدام به بازسازى اين محوطه كرده است.
وى افزود: خوشبختانه باتوجه به اينكه آثار مذهبى، فرهنگى و تاريخى شهر در يك محدوده واقع شده اند، كار راحت تر انجام مى شود به طورى كه با طراحى يك محوطه گردشگرى در آينده نزديك يك مجموعه بزرگ فرهنگى و مذهبى را در كنار يكديگر دارا خواهيم بود.
مهندس سلطانى از مرمت خانه اربابى، برج هاى كبوتر و حمام قديمى كركوند خبر داد و گفت: از برنامه هاى آتى شهردارى ايجاد يك سايت فرهنگى، تجارى و مذهبى با الهام از ميدان نقش جهان اصفهان در زمينى با مساحت بيش از ۲۰ هزار متر در ضلع ديگر شهر است كه مى تواند بخشى از نيازهاى توريستى و تفريحى منطقه را تأمين كند.
لینک اصلی خبر از روزنامۀ ایران
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظر دهید:

ارسال یک نظر

معروفترین مستند بی بی سی درباره ایران A Taste of Iran

ایران به روایت غیر ایرانی ها

امروز قصد معرفی مستندی را داریم که طرفدار های بسیار زیادی خواهد داشت ! این مستند در چند روز اخیر جزء برترین محصولات فروشگاه های اینترنتی بوده است .زیباترین مستند درباره ایران آن هم ساخت بی بی سی

سفري از شمال تا جنوب ايران , ديدني ترين جاهاي ايران را باهم ببينيد, با جاهاي ديدني بهترين شهرهاي، يک راهنماي تصويري از شهرهاي بزرگ ايران و مسافرت به شمال مرکز و جنوب ايران و با جاهاي ديدني، سوابق تاريخي، خوارکيها و سوغاتيهاي مشهور هر شهر آشنا شويد.

اين بار حرفه اي هاي BBC دست به کار شدند تا ايران را باهمه جزيياتش به تصوير بکشند.و به سراغ جاهايي مي رود که حتي فکرش را هم نمي کنيد!

يک فيلم صد در صد حرفه اي از مجموعه مسنتند هایی BBC که زيبايي هاي ايران زمين را به رخ جهانيان مي کشند.اگر سفري در پيش داريد حتما اين مستند زيبا را تماشا کنيد تا به دور دست ترين و عجيب ترين نقاط ايران سفر کنيد


خرید ایران به روایت غیر ایرانی ها

لینک باکس زمزار



پورتال فروشگاهی سپیدار


لینک باکس توکان
 
ساخت سال 1388 کرکوندی ها.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده