پورتال فروشگاهی سپیدار

تبلیغات

پاداش عضویت در سیستم درآمد فروتلی بازار بزرک محصولات در فروتل

کشت گندم در کرکوند


گندم
از محصولات استراتژیک جهانی در بخش کشاورزی وتأمین غذای جهانی است و معیاری جهت ارتقای صنعت کشاورزی است.با توجه به نوع آب و هوای کرکوند که دارای تنوع چهار فصل است،گندم به صورت کشت پائیزه انچام می گیرد و در اواسط تیر ماه سال بعد برداشت میشود.بعد از برنج،مقام دوم در تولید محصولات کشاورزی شهر کرکوند را به خود اختصاص می دهد.
اطلاعات کامل تر دربارۀ گندم:
گندم از مهم‌ترین غلات است. این گیاه در دو گونه وحشی و اهلی موجود است. گندم یک ساله و از خانواده گرامینه‌ها (گندمیان) است.
گندم ، گل آذین سنبله‌ای دارد. از هر گره آن معمولاً یک سنبلچه متشکل از دو گلوم و سه گلچه بوجود می‌آید. گاهی تعداد گلچه‌ها به 9 هم می‌رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق مانند به نامهای پوشک بیرونی (لما) و پوشک درونی (پالئا) قرار گرفته‌ است. برگهای گندم مانند برگهای سایر غلات (به جز ذرت و ارزن) ، نازک و کم عرض بوده و زبانه‌های کوچکی دارند.
میوه گندم
میوه گندم با توجه به گونه آن ، 3 تا 10 میلیمتر طول و 3 تا 5 میلیمتر هم قطر دارد و شامل بخش‌های زیر است.
گیاهک: یا رویان که تقریباً 5/2 درصد وزن دانه را تشکیل می‌دهد و سرشار از پروتئین و چربی است که این بخش را معمولاً در تهیه آرد گندم جدا می‌کنند.
سبوس: همان پوسته دانه‌است و تقریباً 14 درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد. سبوس را هم همچون گیاهک در مرحله آرد سازی از دانه جدا می‌کنند و معمولاً برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آندوسپرم: حاوی مواد نشاسته‌ای دانه گندم است و تقریباً 83 تا 87 درصد از کل دانه را شامل می‌شود. آندوسپرم دارای دانه‌های نشاسته‌ای و مواد پروتئینی می‌باشد که دانه‌های نشاسته آن به‌وسیله گلوتن که یکی از پروتئینهای موجود در دانه‌است، بهم چسبیده‌اند. میزان گلوتن موجود در دانه بر حسب نوع و نژاد گندم تفاوت می‌کند.
همین میزان گلوتن گندم است که مرغوبیت آن را تعیین می‌نماید. گندمهای قرمز سخت بهاره و پاییزه گلوتن بیشتری دارند و به همین دلیل ، ارزش تهیه نان از آنها بیشتر است. چون خمیر حاصل از آردی که از لحاظ گلوتن غنی است، به دلیل داشتن حالت کشدار ، قادر است که گازهای ناشی از تخمیر را بیشتر در خود نگهدارد و برای همین ، خمیر بهتر ورآمده و حجمش بیشتر می‌گردد. کیفیت پخت نان به طور عمده به دو فاکتور بستگی دارد : کیفیت وکمیت گلوتن خمیرنان.

آب و هوای مناسب برای رشد گندم
شرایط ایده‌آل برای رشد گندم ، آب و هوای خنک در دوره رشد رویشی ، آب و هوای معتدل در دوران تشکیل دانه و آب و هوای گرم و خشک در زمان برداشت محصول می‌باشد. بنابراین در مناطقی که زمستانهای سخت دارند، کشت گندم با مشکلاتی از قبیل سرمازدگی زمستانی مواجه می‌شود. البته باید بدانیم که گندم در برابر خشکی مقاومت چندانی ندارد و نمی‌تواند به مدت طولانی ، خشکی و کم آبی را تحمل نماید. اما قادر است خود را با شرایط خشک تا حدی تطبیق داده و با تشکیل یاخته‌های کوچک‌تر که در نهایت سبب تشکیل برگهای کوچک شده و در نتیجه روزنه‌ها کوچک‌تر می‌شود، سطح تعریق را کاهش دهد و از اثرات سوء کم آبی تا حدی محفوظ بماند.
انواع گندم
معمولاً گندمها را به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم بندی می‌کنند. این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ ، بافت ، شکل و ... باهم فرق دارد شرایط رشد و نمو آنها نیز باهم تفاوت می‌کند. این دو نوع گندم را در دو زمان مختلف در سال کشت می‌نمایند. دانه گندم ، دارای شیاری است که در طول دانه قرار می‌گیرد. عمق این شیار در گندمهای پاییزه زیاد و در گندمهای بهاره کم است. طرفین این شیار در گندمهای بهاره گرد و در گندمهای پاییزه گوشه‌دار می‌باشد.
گندم بهاره
در اوایل بهار کاشته می‌شود. پس از جوانه زدن ، گیاه جوان در بهار و اوایل تابستان رشد نموده و محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می‌کنند. گندم بهاره را معمولاً در نواحیی کشت می‌کنند که گندم پاییزه نمی‌تواند در برابر سرمای سخت زمستانی آن مناطق ، مقاومت نماید. البته میزان محصول‌دهی گندم پاییزه از بهاره بیشتر است. معمولاً پس از تهیه بذر و زمانی که دمای خاک به یک درجه سانتیگراد بالای صفر رسید، گندم بهاره را می‌کارند.
اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد می‌توان گندم را زودتر هم کاشت تا دوره رشد آن طولانی‌تر شده و میزان محصول دهی آن بیشتر شود. گندم پاییزه برای آن که به مرحله گلدهی برسد، باید به مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار گیرد. اگر گندم پاییزه را در بهار بکارند، چون دوره سرما را پشت سر نمی‌گذارد، نمی‌تواند گل آذین خوبی تشکیل دهد.
گندم پاییزه
این نوع گندم در نیم کره شمالی ، در فصل پاییز موقعی که دمای خاک از 13 درجه سانتیگراد کمتر باشد کشت می‌شود. ابتدا بذر گندم پاییزه جوانه می‌زند. سپس در فصل زمستان ، گیاه به صورت گیاه جوان کوچکی باقی می‌ماند و با آغاز فصل بهار ، مجدداً رشد و نمو خود را آغاز می‌کند. معمولاً در یکی از ماههای خرداد ، تیر یا نهایتا مرداد ، دانه می‌رسد و آماده برداشت می‌شود. گندمهای پاییزه به نسبت گندمهای بهاره ریشه‌های عمیق‌تر و پرپشت‌تری دارند که تا 200 سانتیمتر در خاک نفوذ می‌کنند. این امر ناشی از آن است که گندمهای پاییزه فصل رشد طولانی‌تری دارند.
شرایط مناسب برای رشد گندم
خاک شنی و رسی عمیق با زهکشی خوب ، برای رشد گندم مناسب است. اصولا میزان عملکرد گندم در شرایط دیم (آبیاری با باران) ، در خاکهای ریز بافت بیشتر است. چون این قبیل خاکها قادرند آب را بهتر و به مدت طولانی‌تر در خود نگهدارند. اما در شرایط آبی (که کشاورز خود گیاه را آبیاری می‌کند) ، معمولاً گندم زیاد تحت تأثیر بافت خاک خود قرار نمی‌گیرد. گندم هم مانند سایر گیاهان نمی‌تواند در خاک خشک جوانه بزند.
گندم بهاره به دلیل ذخیره شدن رطوبت زمستانی در خاک ، همواره رطوبت مورد نیاز خود را دارد. اما رطوبت خاک گندمهای پاییزه معمولاً فرایند جوانه‌زنی را با مشکل مواجه می‌نماید. اگر برای جوانه زنی یا رشد اولیه جوانه ، خاک رطوبت کافی نداشته باشد بذرها ممکن است بپوسند یا در معرض صدمات ناشی از سرما قرار گیرند.
زمان برداشت محصول
زمان برداشت گندم تحت تأثیر عواملی از جمله بارندگی ، رطوبت نسبی ، دمای هوا و همچنین رسیدن دانه قرار می‌گیرد. برداشت گندم در ایران از اوایل بهار (در مناطق گرمسیری) آغاز شده و تا اواخر تابستان (در مناطق سردسیری) ادامه دارد. امروزه در سراسر جهان از وسایل مکانیکی خاصی برای برداشت گندم استفاده می‌نمایند، ولی هنوز هم گندم به طریق سنتی که کند و پر هزینه‌است، برداشت می‌شود. در روش سنتی ، بوته‌های گندم را از فاصله چند سانتی سطح خاک ، درو نموده و به صورت دسته‌های کوچک درمی‌آورند. سپس این دسته‌ها را به خرمنگاه منتقل نموده و طی مراحل خاصی می‌کوبند. زمان صحیح برداشت گندم ، وقتی است که رطوبت دانه بین 14 تا 16 درصد باشد.
موارد مصرف گندم مواد مغذی آن
برخلاف سایر غلات ، گندم را می‌توان از طرق مختلف از جمله در تهیه نان ، بیسکویت ، شیرینی ، کیک ، اسپاگتی ، ماکارونی و... مورد مصرف قرار داد. از گندم در صنایع کاغذ سازی، چسب سازی و همچنین در تهیه پودرهای لباسشویی هم استفاده می‌گردد. از سبوس و کاه آن نیز به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند. انواع مختلف گندم برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً گندمهای نرم بهاره یا پاییزه برای مصرف در صنایع بیسکویت سازی ، شیرینی‌پزی و کیک‌پزی مناسبند. در حالی که از گندمهای سخت پاییزه و بهاره در نانوایی استفاده بیشتری دارند.

ادامه مطلب

برج کبوتر


برج کبوتر
ازدیگر بناهای تاریخی در کرکوند می توان به برج های کبوتر اشاره کرد که در قدیم به تعداد بیشتری وجود داشته و امروز جزء 2مورد باقی نمانده است که به همّت شهرداری مرمّت و بازسازی شده است.ازعوامل تخریب این برجها وکلاً بناهای تاریخی افزایش ساخت وسازهای شهری،فرسایش ناشی از باران و باد وبه طورکلی عوامل طبیعی ،ازعوامل تخریب این برجها وکلاً بناهای تاریخی بوده اند.
پلان برج از شش نيم دايره كه بوسيـــله قسمتهاي مستقيم به يكديگر وصل شده تشكيل گرديده وبر بالاي برج دو برج ديگر كه ابعــــــاد آنهـــــــااز شش برج زيرين بزرگتر است بنا گرديده.تعداد برجكها (كه همان مدخل اصلي ورود هشت عدد ميباشد كه از آجر وملات گچ وخاك وبر روي سقف بر جها قرار گرفته است،ارتفاع برج 12متر و مســـاحت كف برج 30متر مربع ميباشد برج كبوتر كركوندبا قدمتی در حدود 188سال ،طي ادوار طولاني پناهگاه ولانۀ كبـــــوتران برجي وآزاد بوده است وهمچنين محلي براي جمع آوري كود حاصل از فضولات كبوتران جهت استفاده در مزارع كشاورزي .در اين برج در قديم در حدود 200كبوتر زندگي ميكرده كه با ورود كودهاي شيميايي وعدم توجه اهالي نسبت به تعميير ونگهداري آن برج تحت تاثير عوامل جوي تخريب و رو به زوال ميگذارد به نحوي كه قسمتي از برج بكلي ويران گرديده بود اما با دخالت شهرداري در سال 84مرمت وباسازي در همان سال نيز تكميل گرديد.این بنا متعلق به خیرالله صادقی نژاد وجمعی دیگر از شهروندان کرکوندی است.

ادامه مطلب

خانه فرهنگ شهر کرکوند(خانۀ اربابی کرکوند)




خانۀ فرهنگ شهر کرکوند(خانۀ اربابی کرکوند)
معمارى نشانه هويت يك ملت است. با یکی از بناهای تاریخی کرکوند که به درستی نشانگر فرهنگ وهنر ایرانی است آشنا میشویم.
در قسمت قديمي كركوند عمارتي كهن مربوط به حدود يك قرن پيش وجود دارد كه توسط فردي به نام حاج حسن ايرجي بنا گرديده بوده ايشان به دلايلي پس از تكميل خانه كه در زمان خودكم نظيرهم بوده درب خانه را مي بندد ودرمحلي ديگرسكنا ميگزيند، مدتي بعد اهالي با رضايت مالك از اين محل جهت برگزاري مراسم عزاداري محرم وروضه خواني استفاده ميكردند كه در سال 1328 با عنايت به اينكه كركوند مدرسه اي نداشته ورثه مرحوم ايرجي براي رضاي خدا در اين محل مشغول به تدريس كودكان آبادي ميگردندوچند سالي نيز به اين منوال مي گذرد وپس از آن نيز براي مدتهاي طولاني درب خانه بسته مي شود تا اينكه مجدداً ورثه در سال 1382 اقدام به واگذاري خانه به شهرداري كركوند مي نمايند.تابه منظور اجراي برنامه هاي فرهنگي استفاده نمايد. از مشخصات ظاهري خانه اينكه مساحت قسمت قديمي 600متر مربع بوده كه در حدود 85متر مربع نيزجديداً در سمت شرق عمارت توسط شهرداري به اعياني آن اضافه گرديده است. دورتادورعمارت اتاقهاي بسياري ميباشد ،به اتاقهاي رو به قبله(رو به جنوب )خان نشين وبه اتاقهاي پشت به قبله رعيت نشين اتلاق ميگرديده و در سمت غرب هم سه اتاق وجود داشته است در مجموع تعداد سه اتاق پنج دري وشش اتاق معمولي به علاوه دوگنجه خانه ويك انباري بزرگ داشته، سقف اتاقهاي خان نشين واتاقهاي سمت غربي از تير وچوب ميباشد وسقف اتاقهاي رعيت نشين گنبدي شكل كه به صورت ضربي ازملات خشت وگل ميباشد كه در اين قسمت سقف به شكل دو پوش است وبين دو سقف فضايي آزاد از هواست كه توسط دو دهانه تقريبا يك در نيم متردر محل بالاي دربها به محوطه حياط راه دارد كه دو جداره بودن سقف به منظور يكسان نگهداشتن دماي هواي داخل اتاقها ميباشد. اتاقهاي خان نشين پنجدري با دربهاي هلالي داراي گچ بري وشمشه گيري ديوارهاودربهاي چوبي مرغوب با گل ميخهاي برنجين دسته و دستگيره هاي منقوش وداراي سقف هاي منبت كاري شده بوسيله قطعه چوبهاي چند ظلعي كه با مهارت ودقت بسياري در كنار يكديگرچيده شده مي باشد وباعث زيبايي دو چندان مجموعه گريده است كف ايوان وحياط به وسيله آجرهايي موسوم به آجر قزاقي فرش بوده. گفته اند دروسط حياط خانه يك سنگ آب منحصر به فرد با نقش ومنقوشهاي بسيار زيبا وذكر تاريخ تراش وجود داشته كه مدتها پيش از اينكه خانه تحويل شهرداري گردد به سرقت رفته بوده است که با تلاش شهرداری کرکوند مرمت و بازسازی شده و امروزه به عنوان یک نماد فرهنگی واز جاذبه های گردشگری شهر است.

ادامه مطلب

آستانه متبرکه بی بی حلیمه خاتون(علیها السلام) شهر کرکوند

آستانۀ متبرکۀ بی بی حلیمه خاتون(علیها السلام) شهر کرکوند
براساس شجره نامه موجود در ارتباط با اين امامزاده نسب ايشان به حضرت امام موسى بن جعفر(عليه السلام) مى رسد.این بانوی بزرگوار،در اواسط قرن دوم هجری می زیسته وبالغ بر 12 قرن پیش در این مکان وفات یافته اند،ولى تعيين حدود جغرافيايى امامزاده كه در شجره نامه آن موجود مى باشد اشاره اى به وجودآبادى در جنب يا نزديك آن ندارد و از آسياباد به عنوان نزديكترين حد جغرافيايى آن يادشده است. بنابراين احتمال مى رود كركوند پس از اين تاريخ در حالى كه در مسير عبور كاروانهاى تجارى و همچنين به علت بهره مندى از دشتهاى سرسبز و همنشينى با زاينده رود در مسير عبور كاروانهاى اقوام كوچ نشين قرار داشته است با استقرار برخى از اين اقوام به صورت يك آبادى متمركز درآمده باشد.
بقعه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون(علیها السلام) در ضلع شمالی شهر ومشرف برشالیزارهای سرسبز کرکوند قراردارد.که تا به امروز خیل مشتاقان وارادتمندان اهل بیت رسول خدا(علیهم السلام)، از جای جای ایران اسلامی به این بانوی بزرگوارمتوسل میشوند.اهالی وجود این مزار شریف را باعث آبادانی ونعمت فراون و واسط فیض خداوند متعال بر مردم شهر می دانند.
ادامه مطلب

موقعیت جغرافیایی کرکوند


کرکوند یکی از شهرهای استان اصفهان ودرجنوب غربی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مبارکه قرار دارد.
شهر کرکوند متشکل از محلات کرکوند ، سورچه پائین ، خیرآباد ، سیاهبوم و شهرک محمدیه با جمعیتی در حدود ۷۲۰۰ نفر در حاشیه جلگه سرسبز زاینده رود در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان و ۵ کیلومتری غرب شهر مبارکه و در بین ارتفاعات زاگرس شرقی ،بر روی طول جغرافیایی ۴۸٫۵۱ شرقی و عرض جغرافیایی ۲۲٫۳۲ واقع شده و از جنوب به مجتمع فولاد مبارکه ، از غرب به شهرستان لنجان و از شرق و شمال به شهرستان مبارکه محدود می‌شود۸۰.درصد از كركوند در دشت و ۲۰درصد از آن در ناحيه كوهستانى قرار دارد. منطقه دشتى عمدتاً شامل زمينهاى زراعى بوده و متوسط ارتفاع آن از سطح دريا ۱۷۳۰ متر است. اين شهر داراى زمستانهاى سرد و مرطوب و تابستانهاى معتدل بوده و طبق آمار ايستگاههاى بارندگى منطقه ذوب آهن اصفهان ميزان بارندگى متوسط ساليانه در آن ۱۵۹‎/۵ ميليمتر است كه بيشترين بارندگى آن در ماههاى آبان تا ارديبهشت است.از جهت حدود طبيعى در سمت شمال اين شهر زاينده رود و كوههاى دهنو و گواره و در سمت جنوب و جنوب غربى آن كوههاى بيدكان و ميل قرار گرفته است. همچنين از طرف غرب و شرق با يك محدوده دشتى در ارتباط است.جلگه لنجان به ويژه شهر كركوند يكى از بخشهاى حاصلخيز ايران محسوب مى شود كه مركز برنج كارى در استان اصفهان است. قسمت عمده اراضى شهر كركوند در همجوارى با زاينده رود به كشت برنج اختصاص دارد.شهر کرکوند در مسیر عبور ترانزیتی گذرگاه غرب از مرکز این شهر می‌باشد.
ادامه مطلب

وجه تسمیّه کرکوند


وجه تسمیّه کرکوند
اين منطقه به احتمال قوى در دوره مغول و به دنبال اصلاحات غازان خان و مقارن با مهاجرت عشاير و ايلات به نقاط مركزى ايران شكل گرفته و شهر كركوند از طريق اسكان كوچ نشينان پديد آمده است.
عده اى ساختار دستورى كلمه كركه+ وند كه داراى پسوند اتصاف قبيله اى و عشيره اى است را مبين اين احتمال مى دانند.
آنچه مسلم است بسيارى از خانواده هاى قديمى شهر خود را قشقايى و از طايفه صفى خانى و از نوادگان صفى خان مى نامند.
در نامگذارى اين شهر نيز برخى آن را برگرفته از كلمه كركت قشقايى به معنى شانه آهنى مخصوص قاليبافى (دفتين) و عده اى نيز برگرفته از كلمه (كرك يا كركه) به معنى زنگوله هاى بزرگ كاروان و برخى ديگر نيز به معناى صاحبان مرغ و ماكيان مى دانند.
كم شمار شدن طايفه صفى خانى در ايل قشقايى در سده هاى اخير و تبديل شدن آن از طايفه به تيره در اثر اسكان يافتن، پيشينه قاليبافى و بافندگى با دارهاى افقى و زمينى در دهه هاى گذشته همچون قشقاييان، استفاده از آرخالق (نوعى پوشش قشقايى) به عنوان لباس براى مردان در نسل قديم شهر و از همه مهم تر وجود سنگ قبر صفى خان احتمال اسكان قشقاييان طايفه صفى خانى در اين نقطه را پررنگ تر مى كند كه خود گزارش جداگانه اى را مى طلبد.
روايتى نيز از پيران شهر نقل مى شود كه نام اين شهر در گذشته كركه بند بوده است به اين معنا كه كاروان داران براى عبور از مناطق پرخطر و مقابله با راهزنان در اين منطقه اتراق مى كرده اند تا ضمن بستن زنگوله هاى بزرگ شتران (كركه) با پارچه، تحت حمايت مردان شجاع و دلاوران اين ايل قرار بگيرند. از آن رو اين منطقه را كركه بند و نهايتاً كركه وند ناميده اند.
ادامه مطلب

معروفترین مستند بی بی سی درباره ایران A Taste of Iran

ایران به روایت غیر ایرانی ها

امروز قصد معرفی مستندی را داریم که طرفدار های بسیار زیادی خواهد داشت ! این مستند در چند روز اخیر جزء برترین محصولات فروشگاه های اینترنتی بوده است .زیباترین مستند درباره ایران آن هم ساخت بی بی سی

سفري از شمال تا جنوب ايران , ديدني ترين جاهاي ايران را باهم ببينيد, با جاهاي ديدني بهترين شهرهاي، يک راهنماي تصويري از شهرهاي بزرگ ايران و مسافرت به شمال مرکز و جنوب ايران و با جاهاي ديدني، سوابق تاريخي، خوارکيها و سوغاتيهاي مشهور هر شهر آشنا شويد.

اين بار حرفه اي هاي BBC دست به کار شدند تا ايران را باهمه جزيياتش به تصوير بکشند.و به سراغ جاهايي مي رود که حتي فکرش را هم نمي کنيد!

يک فيلم صد در صد حرفه اي از مجموعه مسنتند هایی BBC که زيبايي هاي ايران زمين را به رخ جهانيان مي کشند.اگر سفري در پيش داريد حتما اين مستند زيبا را تماشا کنيد تا به دور دست ترين و عجيب ترين نقاط ايران سفر کنيد


خرید ایران به روایت غیر ایرانی ها

لینک باکس زمزار



پورتال فروشگاهی سپیدار


لینک باکس توکان
 
ساخت سال 1388 کرکوندی ها.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده